Wachlarze reklamowe – od starożytności po współczesność
Pierwsze
wachlarze pojawiły się prawdopodobnie w starożytności. W Egipcie były symbolem władzy i używano ich do chłodzenia faraonów. Miały formę dużych pióropuszy osadzonych na długich trzonkach, a ich obsługą zajmowali się słudzy. W tym samym czasie
wachlarze pojawiły się także w Chinach, gdzie wykonywano je z liści palmowych, a później z jedwabiu i bambusa. W Chinach popularne były zarówno nieskładane,
okrągłe wachlarze (tuan shan), jak i
wachlarze składane (sensu), które dotarły tam z Japonii. W Japonii rozwój
wachlarzy doprowadził do zastosowania ich jako broni białej (gunsen) używanej przez samurajów. Natomiast w Indiach i Persji pełniły funkcję ceremonialną i były wykonywane z drogocennych materiałów. Do Europy przybyły w okresie renesansu, dzięki kontaktom z Bliskim Wschodem i Azją. Szczególną popularność zyskały we Włoszech i Francji, gdzie stały się symbolem elegancji arystokracji. W XVII i XVIII wieku
wachlarze składane zdobione malowidłami i koronkami stały się modnym dodatkiem na europejskich dworach. Obecnie
wachlarze wciąż są używane, przede wszystkim w krajach azjatyckich, o gorącym klimacie, takich jak Japonia, Chiny czy Korea. Używa się ich nie tylko do chłodzenia, ale mają znaczenie kulturowe – są stosowane w ceremoniach, tańcach i sztukach walki.
Wachlarze z nadrukiem – promocja w upalne dni
Wachlarze z nadrukiem to również oryginalny i praktyczny gadżet reklamowy, który sprawdza się w wielu branżach. Najczęściej występują w wersji klasycznej, składanej – z plastiku i sztucznej tkaniny lub w bardziej ekologicznej wersji, z drewna i papieru. Popularne są także okrągłe nieskładane
wachlarze reklamowe inspirowane chińskimi modelami, które dzięki dużej powierzchni znakowania pozwalają na wyeksponowanie logo, grafiki lub hasła reklamowego. Plastikowe
wachlarze reklamowe można znakować nadrukiem na rączce, a drewniane eleganckim grawerem, co nadaje im ekskluzywny wygląd. Taki upominek promocyjny z powodzeniem może być rozdawany na targach, festiwalach muzycznych i wydarzeniach sportowych, gdzie zapewni komfort w upalne dni. Kolorowe i krzykliwe
wachlarze z nadrukiem mogą być wykorzystywane również w kampaniach społecznych – np. z hasłami ekologicznymi lub promującymi zdrowy styl życia. Ze względu na swoją funkcję,
wachlarze są doskonałym gadżetem wakacyjnym – chętnie wykorzystują je biura podróży, organizatorzy eventów plenerowych czy parki rozrywki. To także praktyczna pamiątka promująca atrakcje turystyczne. Nie zapominajmy, że przez swoją niewysoką cenę,
wachlarze z personalizowanym nadrukiem coraz częściej pojawiają się również na weselach i plenerowych imprezach okolicznościowych. W upalne miesiące, stanowią dużo bardziej przydatny upominek dla gości, niż słodycz czy buteleczka z nalewką. Dzięki połączeniu estetyki i użyteczności,
wachlarze z nadrukiem są świetnym nośnikiem reklamy, który nie tylko przyciąga wzrok, ale także zapewnia długotrwałą ekspozycję marki lub pamiątkę ważnego wydarzenia.